Tak dla włączenia Przemyśla do sieci połączeń kolejowych w ramach CPK !

Stowarzyszenie Forum Rozwoju Przemyśla wyraża swoje poparcie dla apelu Ruchu dla podkarpackiej trasy wschodniej, dotyczącego stworzenia tzw. szprychy przemyskiej w ramach projektowanej sieci połączeń kolejowych dla planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Treść apelu wraz z opisem koncepcji publikujemy poniżej:

"RUCH DLA PODKARPACKIEJ TRASY WSCHODNIEJ

KIM JESTEŚMY ?

Jesteśmy demokratycznym, ponadpolitycznym ruchem społecznym zrzeszającym mieszkańców Przemyśla, Jarosławia, Przeworska, Leżajska i okolic.

CO JEST NASZYM CELEM? O CO WALCZYMY?

Chcemy wykorzystać szansę jaką daje planowana najważniejsza w najnowszych dziejach Polski inwestycja – budowa największego w Europie Centralnej lotniska – Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) między Warszawą i Łodzią skomunikowanego siecią nowoczesnych, szybkich połączeń kolejowych nie tylko z ważniejszymi miastami Polski, ale także sąsiednich państw. Przemyśl, Jarosław, Przeworsk i Leżajsk zasługują na takie skomunikowanie z CPK, tym bardziej, że leżą na najkrótszej trasie łączącej Lwów (przez Medykę) i Drohobycz (przez Malhowice) z planowanym polskim lotniskiem – CPK. Niestety, nie zostały uwzględnione w planach rządu.

OBECNE PLANY RZĄDU WYMAGAJĄ UZUPEŁNIENIA!

Obecne plany rządu przewidują, że linia kolejowa zwana szprychą podkarpacką nr 6 ma omijać nasze miasta i prowadzić przez Stalową Wolę do Łętowni koło Nowej Sarzyny, a stamtąd nową linią kolejową przez Sokołów Małopolski, Rzeszów, Brzozów do Sanoka.

NASZA PROPOZYCJA

Nie jesteśmy przeciwnikami wybudowania trasy Łętownia – Sokołów Małopolski – Rzeszów – Brzozów – Sanok, z przedłużeniem w przyszłości, po modernizacji linii przez Przełęcz Łupkowską na Słowację i na Węgry, ale domagamy się powstania drugiej, równoległej, utrzymanej w tym samym standardzie linii kolejowej do Przemyśla, poprzez modernizację linii kolejowej nr 68 na odcinku od Łętowni do Przeworska i linii kolejowej nr 91 na trasie od Przeworska do Przemyśla (zob. mapka na końcu tekstu). Podkarpacka Trasa Wschodnia Łętownia- Leżajsk – Przeworsk – Jarosław – Przemyśl nie tylko skomunikuje nasze miasta najkrótszą drogą z CPK, ale również OŻYWI WĘZŁY KOLEJOWE W PRZEMYŚLU I PRZEWORSKU.

Ta trasa nie wymaga budowy nowej linii kolejowej tylko modernizacji istniejących linii kolejowych do takiego samego standardu, jaki będą mieć główne trasy do CPK. Zgodnie z naszą koncepcją szprycha podkarpacka nr 6 w Łętowni rozdziela się na dwie jednakowo ważne i w jednakowym standardzie trasy: jedna do Przemyśla, a druga do Sanoka.

Nie ma powodu, żeby Przemyśl był gorszy od Sanoka. Ukraińcy będą kupować bilety na nasze pociągi i dadzą zarobić polskim kolejom. Możemy przejąć ruch kolejowy pasażerski i towarowy z Ukrainy do CPK zanim zrobi to Lubelszczyzna (!!!). W przeciwnym wypadku tam – w Zamościu i Chełmie będą dodatkowe miejsca pracy dla kolejarzy, a nie u nas. Nie powinniśmy ograniczać się wyłącznie do ruchu wschód-zachód. Ten szablon trzeba odrzucić, bo nas blokuje.

Mamy szansę na więcej i warto o to powalczyć. Wizję najprościej można przedstawić tak: węzeł przemyski zbiera ruch ze wschodu (ze Lwowa przez Medykę) i z południa (z Drohobycza, Sambora i Chyrowa przez Malhowice), kanalizuje linią na Przeworsk, a węzeł przeworski rozdziela ruch na zachód do Krakowa i dalej oraz na północ, przez Stalową Wolę, do CPK i Warszawy. Powstaje tandem przemysko-przeworski. Jarosław i Leżajsk korzystają przy okazji.

PODSUMOWANIE

Kolej jest czynnikiem miastotwórczym. Tam gdzie istniały linie kolejowe miasta przetrwały, tam gdzie ich nie było miasta ulegały zwykle degradacji. Wystarczy prześledzić mapy historyczne i współczesne. Im ważniejsza linia kolejowa tym lepiej dla miasta. Wiąże się nie tylko z miejscami pracy dla kolejarzy, ale także całą otoczką jaka towarzyszy kolei. Kolej ułatwia handel, dowóz surowców dla miejscowych firm i wysyłanie przez nie gotowych produktów w świat. Nie mówiąc o ruchu pasażerskim, który ma znaczenie m.in. dla turystyki

APEL

Przyłącz się do naszej akcji! Poinformuj znajomych! Walczmy o przyszłość Naszego Miasta, naszych dzieci i wnuków!"