Ocena wątku:
  • 2 głosów - średnia: 4.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
MZK
Cytat:Wkrótce zmiany w rozkładzie jazdy MZK

Kilka miesięcy trwała analiza obecnych przewozów komunikacji miejskiej, której efektem jest opracowana przez firmę Trako Projekty Transportowe „Optymalizacja układu tras, rozkładów jazdy i taryfy opłat przemyskiej komunikacji miejskiej”. Prezentacja koncepcji odbyła się w Urzędzie Miejskim na otwartym spotkaniu 3 października br. Po drobnych korektach zmiana rozkładu jazdy przemyskich autobusów nastąpi prawdopodobnie od 1 listopada br.
Firma Trako przygotowała koncepcję na zlecenie Urzędu Miejskiego. Ma ogromne doświadczenie w tego typu projektach - to zespół ekspertów i pasjonatów komunikacji zbiorowej. Od 2003 roku realizujemy różnorodne projekty związane z rozwojem transportu publicznego. Integrujemy cały transport pasażerski w miastach i aglomeracjach. Układamy rozkłady jazdy, opracowujemy nowe trasy, optymalizujemy obecne. Projektujemy wspólne taryfy biletowe i jednolite systemy zarządzania transportem publicznym. Przewoźnikom pomagamy zwiększać rentowność przewozów pasażerskich.
[Obrazek: trako_0.jpeg]
Przemyski projekt poprzedzony był wielomiesięcznymi analizami stanu obecnego, a także badaniem oczekiwań i potrzeb mieszkańców miasta. Badano nie tylko liczbę pasażerów autobusów, stopień wykorzystania pojazdów, częstotliwość kursowania linii, rytmiczność i koordynacja odjazdów, ale brane były także pod uwagę godziny pracy zakładów pracy, szkół i wiele innych czynników, które mają wpływ na sprawne funkcjonowanie komunikacji miejskiej.
Proponowana koncepcja zakłada więc optymalne wykorzystanie posiadanego przez MZK taboru, przy zapewnieniu lepszej oferty dla pasażerów. Projekt zakłada zmniejszenie liczby linii komunikacyjnych przy równoczesnym zwiększeniu częstotliwości ich kursowania. Wiązać się to będzie także ze zmianą lub wydłużeniem trasy pozostałych linii, bardziej intuicyjną dla klientów częstotliwością odjazdów. W wyniku optymalizacji mogą powstać nowe przystanki autobusowe. Uproszczona, bardziej czytelna stanie się także taryfa biletowa. Planowane jest również utworzenie nowej linii – „10”, która pełniłaby funkcję dotychczasowych okrężnych „01” i „02”. Maksymalna obecnie liczba autobusów w ruchu wynosząca obecnie 33 pojazdy (w dzień roboczy szkolny w porannym szczycie komunikacyjnym) obniżona zostanie do 26.
[Obrazek: optymalizacja_trako_2.jpeg]
[Obrazek: optymalizacja_trako_3.jpeg]
Efektem zmian ma być:
  • zwiększenie odczuwalnej częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej, przy równoczesnym zachowaniu bezpośredniości połączeń,
  • skrócenie czasów oczekiwania na autobusy w najbardziej zurbanizowanych rejonach Przemyśla,
  • podniesienie atrakcyjności oferty przewozowej poprzez jej optymalizację – dostosowanie do wielkości popytu efektywnego,
  • zwiększenie efektywności realizowanych przewozów, lepsze wykorzystanie autobusów.
 
 
Spotkanie poświęcone prezentacji nowej koncepcji funkcjonowania komunikacji miejskiej zakończyło się dyskusją i licznymi pytaniami mieszkańców, na które odpowiadał zarówno jeden z jej autorów, Tomasz Szelukowski z firmy Trako, jak i Prezydent Miasta Wojciech Bakun. Prezydent zapowiadając zamiar wprowadzenia nowych rozwiązań już od listopada, zaznaczył, że będą one podlegać dalszej analizie przez najbliższe miesiące.

Tekst i zdjęcia: Witold Wołczyk

https://przemysl.pl/55481/wkrotce-zmiany...y-mzk.html
Jakie odczucia panują wśród Was mieszkańców Przemyśla po wprowadzonych zmianach w rozkładach jazdy i nowych liniach?  Huh Huh
porażka.
(14-11-2019, 0:00)marek napisał(a): porażka.

Aż tak?  Confused 
Tak jak sam patrzyłem na nowe rozkłady i powiedzmy częstotliwość połączeń to wydawało się to nawet spójne..
Za chwilę na dobitkę będzie nowy cennik. Nie psioczcie. Będzie gorzej .
Ludzie... Jeżeli to jest porażka, to jak nazwać to co było wcześniej?
Muszę przyznać że nie mam pojęcia co może być nie tak? Sprawdzałem rozkład na najbliższym przystanku i wreszcie jest tak że nawet nie trzeba przysłowiowej kartki i długopisu żeby wiedzieć o której będzie autobus. Kurs jest poprostu co 10 minut i zawsze można się dostać do miasta. Dana linia jeździ raz na godzinę. Na przykład zawsze 20 minut po pełnej godzinę. Jak dla mnie w końcu jest jak powinno być Ale może inni mają inne doświadczenia.
2 uwagi dotyczące ceny nowych biletów:
1. Godzinny powinien kosztować 3,50 zł, tak, żeby kierowca nie musiał szukać drobnych.
2. Wprowadzić bilet 1,5h za 4 zł.
Cytat:Przemyśl stawia na autobusy gazowe. W przyszłości kupi też wodorowe?
[Obrazek: 202010120349411024pxPrzemyslautobusOtoka...78-443.jpg]
Najlepiej sprawdzającym się paliwem alternatywnym w warunkach górzystego Przemyśla jest obecnie metan – ocenia prezes tamtejszego MZK. Wskazuje on też na potencjał technologii wodorowych. Autobusy elektryczne w jego opinii lepiej nadają się natomiast do obsługi miast o mniej górzystym profilu ulic.


– Wodór może być cudownym rozwiązaniem, fantastycznym magazynem energii elektrycznej – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta Łukasz Dziągwa, prezes zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Przemyślu. Zaznaczył przy tym, że aby to osiągnąć, przemysł musi pokonać cały szereg problemów formalno-prawnych i technicznych. – W Polsce nie istnieje przecież ani jedna stacja tankowania wodoru. Mamy też problem z uzyskaniem wodoru tak czystego, by można było go zastosować w autobusach – stwierdził.

Elektryki dobre dla miast bez dużych przewyższeń

Ocenił on także, że stopień zaawansowania technologii bateryjnych autobusów elektrycznych jest na tyle duży, że możliwa jest instalacja niewielkiej baterii, która pozwala na całodzienną eksploatację pojazdu wspartą szybkimi ładowarkami pantografowymi umieszczonymi na pętlach. Przywoływał udane wdrożenia elektryków w innych podkarpackich miastach, Rzeszowie i Stalowej Woli. – Trzeba jednak wziąć pod uwagę topografię. Nie wszystkie miasta mają to szczęście, że położone są na niezbyt górzystym terenie – zastrzegł.

W jego opinii w przypadku ośrodków takich jak Przemyśl, a więc tych, w których autobusy muszą pokonywać dość istotne różnice wysokości, rozwiązaniem alternatywnym względem klasycznego napędu spalinowego jest raczej sprężony metan. – Na szczęście Podkarpacie stoi gazem. Kopalni jest całkiem sporo. Sami mamy ujęcie naturalnego CNG na naszym terenie i chcemy go jeszcze szerzej użytkować do zasilania naszych autobusów – zapowiadał prezes MZK.

Jak na metan spojrzy Unia Europejska?

– Upatrujemy szans na dalszą wymianę taborową w jej dofinansowaniu z funduszy europejskich – mówił Łukasz Dziągwa. Przypomniał jednak, że wciąż nie wiadomo, czy inwestycje w zakup autobusów napędzanych metanem będą objęte w kolejnej perspektywie finansowej wspólnoty dotacjami. Dodał równocześnie, że co do zasady wprowadzanie do ruchu pojazdów z napędem elektrycznym jest kierunkiem słusznym, choć trudnym do zastosowania akurat w przypadku sieci MZK.

W najbliższych latach możemy więc spodziewać się kolejnych zamówień na autobusy napędzane gazem. W ostatnich latach spółka regularnie zamawiała takie pojazdy, choć równolegle w jej taborze pojawiały się także wozy z napędem spalinowym.


Źródło: transport-publiczny.pl
Co do samego artykułu: mogli lepsze zdjęcie poszukać Big Grin




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 3 gości