Pomalujmy przemyskie autobusy

Autobusy, którymi obecnie dysponuje Miejski Zakład Komunikacji w Przemyślu są w większości przestarzałe bądź wyeksploatowane, dlatego też władze spółki postanowiły, iż konieczne jest zmodernizowanie taboru. Efektem tych starań jest pozyskanie funduszy na zakup 12 nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów za kwotę 7 117 724 zł, oprócz tego za 2 729 140 zł zostanie zmodernizowanych sześć autobusów, które będą zasilane gazem ziemnym. W celu dogodniejszego poruszania się autobusami, przy wybranych przystankach zainstalowany zostanie – niespotykany dotąd w Przemyślu – System Informowania Podróżnych. Całość inwestycji realizowana będzie przy wsparciu środków pomocowych Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Jednak nie tylko stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Szata graficzna autobusów marki Jelcz i Autosan będących na wyposażeniu miejskiego przewoźnika, to nie tylko typowe zestawienie koloru czerwonego i kremowego. Funkcjonuje też malowanie czerwono-żółte, całe białe oraz całkowicie odmienne sprowadzonych pojazdów używanych. Dodatkowo pokryte są reklamami do tego stopnia, że trudno niejednokrotnie rozpoznać, że to nadjeżdża autobus MZK. Brak jest, więc wspólnego szablonu, który mógłby jednoznacznie identyfikować tabor MZK.

Skromnie mówiąc wygląd pojazdów MZK Przemyśl jest niejednolity i na pewno nie może stanowić wizytówki zakładu, ani miasta. W związku z zakupem nowego taboru nadarza się, więc okazja, aby zmienić ten stan rzeczy i poprawić wygląd pojazdów. W najbliższym czasie na ulicach miasta pojawią się wypożyczone przez producentów autobusy celem ich testowania. Spróbujmy, więc w ramach dyskusji zaproponować sposób malowania 12 nowych autobusów, które powinny zostać zakupione w połowie roku. Zachęcamy do przedstawiania propozycji nie tylko poprzez opis proponowanych kolorów, ale i załączanie przykładowych zdjęć autobusów (np. z innych miast), których wygląd mógłby być inspiracją dla naszych projektów. Mile widziane będą w szczególności projekty graficzne opracowane przez forumowiczów. Zapraszamy też do przedstawiania propozycji przez specjalistów od kreowania wizerunku i plastyków. Propozycje będą brały udział w głosowaniu.

Forum Rozwoju Przemyśla chce za pomocą tej inicjatywy zainteresować Zarząd MZK oraz władze miasta do podjęcia działań zmierzających do ujednolicenia wyglądu autobusów. Zdaniem FRP powinien być opracowany System Identyfikacji Wizualnej MZK. Jego efektem powinna być poprawa wizerunku miejskiego przewoźnika, które może być pozytywnie odebrana przez pasażerów.

Barwy pojazdów mogą nawiązywać oczywiście do barw miejskich lub też mogą być malowaniem zakładowym danego przewoźnika. Przykładem miast, w których pojazdy komunikacji miejskiej posiadają jednolitą szatę graficzną, a tym samym są rozpoznawalne przez mieszkańców i turystów są np.:

  • Kraków – autobusy i tramwaje w kolorze kremowo-niebieskim. Krakowskie tramwaje w tych kolorach jeździły już w latach 1904-1941. Nawiązują, bowiem do barw flagi Krakowa. W okresie II wojny światowej okupant zastosował zielony wagony, które po wojnie zostały przemalowane na niebieski. Kolor ten ponownie uzyskały krakowskie tramwaje i autobusy, po tym jak uchylono w 1962 roku ustawę zobowiązującą do malowania komunikacji miejskiej na czerwono-żółty.

 

  • Poznań – autobusy i tramwaje w kolorze żółto-zielonym.

  • Lublin – zastosowana w 2009 roku szata graficzna nawiązująca do barw miejskich

  • Hanower – oryginalna szata graficzna autobusów niemieckiego miasta

 

Widać na przedstawionych przykładach, że autobusy i tramwaje mogą mieć interesującą szatę graficzną rozpoznawalną dla przewoźnika i miasta. Narzuca się też fakt nie oklejania pojazdów reklamami. Niestety autobusy z naszego miasta od reklamy nie stronią. Dodatkowo ich różne malowania mogą powodować wrażenie, że w Przemyślu nie ma komunikacji miejskiej świadczonej przez głównego przewoźnika, za jakiego należy uważać MZK.

Forum Rozwoju Przemyśla uważa, że należy te niedoskonałości naprawić i opracować spójny System Identyfikacji Wizualnej MZK. Zachęcamy, więc Państwa do dyskusji na forum i składania propozycji, które mogą przyczynić się do podjęcia debaty przez Zarząd MZK Przemyśl i władze miasta.

 

Zapraszamy do dyskusji na ten temat na naszym forum dyskusyjnym