FRP pyta.. Prezydenta Roberta Chomę

1. Kiedy zostanie dokończony i oddany do użytku pawilon przy górnej stacji wyciągu ? Czy projekt pozostał bez zmian – jeżeli wprowadzono zmiany to jakie ?

Projekt został zmieniony, oczywiście w porozumieniu z projektantami, ale nie pod względem funkcjonalności budynku, lecz proponowanych do wykorzystania materiałów. Materiały z „górnej półki” zastąpione zostały w projekcie innymi, nieco tańszymi, lecz spełniającymi wszelkie normy. Zrobiony na tej podstawie kosztorys dokończenia budynku został przygotowany (koniec 2013 roku) w dwóch wariantach - pełnego wykończenia inwestycji w wysokości 4 615 tys. zł oraz tzw. wariant „developerski” w wysokości 3 596 tys. zł. Chciałbym podać konkretną datę dokończenia tej budowy, bo jak wielokrotnie mówiłem, to jedna z tych inwestycji, która jest potrzebna, a w zasadzie niezbędna do rozwoju i podniesienia komfortu korzystania ze stoku narciarskiego, a jednocześnie niedokończenie jej uważam ją za chyba największe niepowodzenie ubiegłej kadencji. Rozwiązanie widzę w zakończeniu budowy pawilonu i jego prowadzeniu przez podmiot zewnętrzny i takie rozmowy prowadzę. Niestety ze względu na dobro tych rozmów nie mogę na razie zdradzić szczegółów, a pomimo tego, że te negocjacje muszą potrwać, dają one realne szanse na powodzenie.

2. Czy planowane jest uporządkowanie okolic górnej stacji wyciągu przed majowym świętem rowerowym? Głównie chodzi o brak estetyki reklamowej, drewniane budki na trylinkach i inne doraźne działania, które dodadzą uroku temu miejscu ?

Z cała pewnością tak, dopilnuję tego. „Bike Town Festival” w połączeniu z Maratonem Rowerowym mają szansę stać się nie tylko sztandarową imprezą naszego miasta, ale i jego znakiem rozpoznawczym, mocnym elementem promocji w kraju i na świecie. Szkoda byłoby więc, aby nieporządek na tym terenie niekorzystnie wpływał na wizerunek Przemyśla.

3. Co z planowanym, ale nie wykonanym tarasem widokowym przy ul. Pasteura ?

Przynajmniej na razie musimy z tego pomysłu zrezygnować. Planujemy w tej części miasta m.in. przebudowę ulicy Tatarskiej, co może się wiązać z częściową zmianą jej przebiegu i trudno w tym momencie przesądzić, czy budowa tarasu nie będzie kolidować z realizacją tej inwestycji. Niektóre pomysły czasami muszą ulec zmianie.

4. W roku obecnym ma zostać wykonany jeden z elementów przemyskich oczek wodnych – wodny plac zabaw. Jakie będą następne elementy i kiedy można się spodziewać ich realizacji ?

Małe sprostowanie – wodny plac zabaw nie jest elementem „oczek wodnych”, a projektu dotyczącego budowy zespołu basenów przy ul. Sanockiej. Funkcjonalnie, po zakończeniu obydwóch inwestycji prawdopodobnie będą one połączone, ale to zupełnie inne inwestycje, także jeżeli chodzi o umiejscowienie. Całość zaplanowanej do realizacji inwestycji p.n. „Budowa basenu wraz z infrastrukturą towarzyszącą przy ul. Sanockiej w Przemyślu” składa się z krytej pływalni, kompleksu basenów zewnętrznych, wodnego placu zabaw oraz zagospodarowania terenu wokół kompleksu min. elementami takimi jak plac zabaw dla dzieci, siłownia na wolnym powietrzu, boiska sportowe, korty, ciągi komunikacyjne, miejsca postojowe, zieleń itp.
 W tym roku realizowany jest pierwszy etap inwestycji obejmujący  wykonanie wodnego placu zabaw. W skład tego etapu wchodzi także wybudowanie zaplecza szatniowo-sanitarnego. Przewidywany termin zakończenia inwestycji to maj 2015 roku. Pozostały zakres będzie realizowany w latach następnych po zabezpieczeniu pieniędzy na ten cel w budżecie miasta.

5. Czy miasto zamierza przeprowadzić w tej kadencji rewitalizację rynku ? Jeśli w najbliższym czasie nie będzie możliwości gruntownej przebudowy Rynku, czy możemy się spodziewać uporządkowania płyty likwidując parking przy Muzeum Historii Miasta Przemyśla i kępy trawy po obu stronach fontanny urządzając w tym miejscu mała architekturę ?

Nie planujemy istotnej ingerencji w wygląd Rynku, jedynie prace rewitalizacyjne. Chcielibyśmy poprawić estetykę tej części starego miasta. Podobnie jak zrobiliśmy to w  ubiegłym roku w części Rynku przed budynkiem Urzędu Miejskiego. Zakres prac objąłby między innymi wymianę nawierzchni ulicy i chodnika wzdłuż pierzei wschodniej. Czy przy tej okazji parking zostanie zlikwidowany jeszcze za wcześnie o tym mówić.

6. Kiedy rozpocznie się budowa kamienicy na rogu ul. Fredry i Rynku – inwestor miał na to trzy lata, a czas ten powoli zbliża się ku końcowi ?

To oczywiście zależy od inwestora, który ma od nas wszelkie wymagane pozwolenia i zgody. Termin rozpoczęcia budowy był jednym z warunków przetargowych i właśnie w lutym tego roku upływa trzy lata w ciągu, których budowa miała się rozpocząć. Kiedy upłynie, będziemy mieli możliwość naliczania kar.

7. Czy miasto myślało o stworzeniu "parku kulturowego" w zabytkowym centrum miasta ? Pozwoliłoby to na legalne pozbycie się wielu szpetnych reklam.

Nie tylko myślmy, ale jest to też jedna z wytycznych  zawartych w Gminnym Programie opieki nad zabytkami Miasta Przemyśla na lata 2012 – 2016. Do utworzenia Parku Kulturowego na tym obszarze niezbędne jest powstanie innych niezbędnych dokumentów, planów ochrony i miejscowych planów zagospodarowania. Niemniej jednak zgadzam się, że jest to dobry pomysł, a być może jedyny, który pozwoli zapanować nad chaosem reklamowym w zabytkowej części miasta, co pokazują zresztą doświadczenia innych miast.

8. Dlaczego tak wiele aut wjeżdża na starówkę, gdzie jest zakaz ruchu - jednocześnie nie widać za szybą, aby miały jakiś dokument z uprawnieniami do wjazdu ? Dodam, że zazwyczaj są to samochody wyższych klas.

Straż Miejska w 2014 r. ujawniła 8121 wykroczeń drogowych, myślę że to prawdę dużo, a część z nich dotyczyła też Starówki. Przestrzeganie przepisów ruchu drogowego jest kontrolowane poprzez monitoring wizyjny miasta, jak również kontrole doraźne, patrole piesze i zmotoryzowane. Dostawcy towarów w rejonie Rynku wjeżdżają w przypadku konieczności dowiezienia towaru do punktów handlowych, więc nie da się całkowicie wyeliminować ruchu samochodów na tym terenie. Niemniej ta kwestia jest przedmiotem mojej szczególnej uwagi i będę egzekwował poprzez swoje służby obowiązujący zakaz.

9. Co dalej z Rybim Placem ? Czy są inwestorzy zainteresowani tym terenem, jeśli tak to jakie wobec niego mają plany ?

Zainteresowanie terenem wykazują wyłącznie firmy deweloperskie, które planują budowę galerii handlowej w centrum miasta, a jak wiadomo Rada Miejska nie wyraża zgody na zbycie nieruchomości na taki cel. Według szacunków koszt budowy samego parkingu podziemnego, zintegrowanego z przejściem podziemnym pod ul. Jagiellońską, wyniósłby kilkadziesiąt milionów złotych. Nasz pomysł na ten teren o tyle uległ weryfikacji, że pozostając przy idei budowy parkingu podziemnego, który w tym miejscu uważam jest nieodzowny, chcielibyśmy wykorzystać obszar nad nim do utworzenia terenów zielonych, być może także z zaznaczeniem układu dawnego miasta żydowskiego, istniejącego tu przed wojną. Realizacja tego pomysłu pozwoliłaby na opanowanie, myślę że w dużej części, problemu miejsc parkingowych w centrum miasta, a byłaby też odpowiedzią na wnioski mieszkańców o tworzenie nowych miejsc odpoczynku i zieleni.


10. Kiedy w Specjalnej Strefie Ekonomicznej rozpoczną się budowy zakładów, mowa o firmach: Probud, Piotruś Pan, KAW-MET, Tandem Wind Power? Czy poza wymienionymi podmiotami są inne zainteresowane przemyską podstrefą, jeśli tak to z jakich branż ?

Z informacji, które posiadam wynika, że firma Probud i Tandem Wind Power otrzymały zezwolenie na podjęcie działalności gospodarczej na terenie Podstrefy Przemyśl TSSE, a ich projekty są w fazie przygotowawczej. Natomiast w obecnym, 2015 roku planowane jest rozpoczęcie budowy centrum logistycznego na działce przy ul. Ułańskiej. Zainteresowanie inwestorów terenami w mieście jest ciągłe, choć oczywiście od pytań do decyzji o inwestycji droga jest daleka. W ubiegłym roku wpłynęły do urzędu zapytania od potencjalnych inwestorów np. z branży: logistycznej, motoryzacyjnej, maszynowej, meblarskiej, usługowej oraz od przedsiębiorców z Ukrainy (przemysł farmaceutyczny, spożywczy i rolniczy).

11. Czy zamierza Pan powołać w ramach Urzędu Miejskiego biuro obsługi inwestorów i promocji gospodarczej miasta ? Czy miasto współpracuje z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych, jeśli tak to jakie są jej efekty ?

Takie biuro istnieje - w strukturach organizacyjnych urzędu działa jednoosobowe biuro obsługi inwestorów i promocji gospodarczej, które zamierzam wzmocnić dodatkowymi osobami z innych wydziałów. Od 2006 roku oferta Podstrefy Przemyśl TSSE znajduje się w bazie danych Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz w krajowej ewidencji gruntów specjalnych stref ekonomicznych. W 2011 roku dwóch pracowników Urzędu Miejskiego w Przemyślu ukończyło staż w ramach szkoleń dla pracowników Centrum Obsługi Inwestorów - Partner PAIiIZ. W 2013 roku nastąpiło formalne podpisanie współpracy miasta Przemyśla z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych w Warszawie. W przypadku kiedy teren inwestycyjny w Przemyślu spełnia kryteria projektu inwestycyjnego, agencja przesyła szczegółową ofertę do zainteresowanego inwestora. Warto wiedzieć, że PAIiIZ zajmuje się obsługą wyłącznie dużych projektów inwestycyjnych w skali kraju, a nadrzędną zasadą współpracy jest zgodność oferty inwestycyjnej z oczekiwaniami inwestora.
Problemem w naszym mieście jest niestety słaba dostępność terenów inwestycyjnych o dużej powierzchni i dobrych warunkach gruntowych, z uregulowanym stanem prawnym, bez kolizji z sieciami technicznymi i dostępem do infrastruktury elektroenergetycznej o dużej mocy przyłączeniowej. Z pewnością stan ten poprawi oddanie do użytku wschodniej obwodnicy miasta, co zapewni też  lepsze skomunikowanie terenów inwestycyjnych z autostradą A4.

12. W kampanii wyborczej obiecywał Pan utworzenie inkubatora przedsiębiorczości, kiedy możemy spodziewać się rozpoczęcia procedur z tym związanych ?

Te procedury zgodnie z obietnicą już się rozpoczęły. Miasto przygotowuje do realizacji projekt pn. „Przemyski Inkubator Przedsiębiorczości i Innowacji”. Projekt zlokalizowany na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Przemyśl planuje się dofinansować w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. W skład MOF wchodzą miasto Przemyśl oraz gminy Krasiczyn, Medyka, Orły, Przemyśl i Żurawica. W ramach projektu utworzony zostanie Przemyski Inkubator Przedsiębiorczości i Innowacji, którego oferta będzie skierowana do osób i przedsiębiorstw z terenu całego MOF. Obecnie analizujemy możliwość jego lokalizacji, w budynku kotłowni przy ul. Słowackiego (część produkcyjna) oraz w budynku Urzędu Miejskiego przy ul. Ratuszowej (część biurowo-laboratoryjna). Inkubator będzie obiektem łączącym funkcję administracyjno-biurową oraz usługowo-produkcyjną. Jego głównym zadaniem będzie wynajmowanie na preferencyjnych warunkach powierzchni produkcyjno-usługowych oraz zapewnienie firmom tam funkcjonującym usług administracyjnych, prawnych i marketingowych. Inkubator poza nowoczesną powierzchnią usługową i produkcyjną oferować będzie wsparcie doradcze i szkoleniowe, z którego będzie mógł skorzystać każdy przyszły i działający przedsiębiorca.
W ramach projektu zaplanowano również dla zakwalifikowanych zainteresowanych:
-   bezzwrotne wsparcie finansowe w postaci dotacji na założenie działalności gospodarczej,
-   zwrotne wsparcie finansowe (pożyczki) na założenie działalności gospodarczej.
Obecnie trwają prace dot. przygotowania SIWZ w zakresie dokumentacji technicznej projektu.
Planowana realizacja zakresu rzeczowego: 2016-2018
Całkowita wartość przedsięwzięcia: 39 929 750,00 zł
Dofinansowanie: 35 429 750,00 zł

13. Do tej pory w Przemyślu powstała jedna inwestycja w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jakich kolejnych przedsięwzięć możemy się spodziewać w najbliższym czasie realizowanych w tym systemie?

W Przemyślu nie powstała żadna inwestycja w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego – zakład przetwarzania odpadów komunalnych, który zbudowały Zakładu Usługowe „Południe” nie powstał w tym systemie. Taki był co prawda pierwotny plan, jednak na dość zaawansowanym etapie okazało się, że procedury partnerstwa publiczno-prywatnego są na tyle skomplikowane, że w tej formie inwestycja mogłaby nie powstać. Stąd inwestor po prostu nabył w trybie przetargu nieograniczonym użytkowanie wieczyste terenów przy ulicy Piastowskiej, a w umowie zobowiązał się do budowy budynków oraz urządzeń zakładu przetwarzania odpadów komunalnych.  Ze wspomnianych powodów – skomplikowania procedur – nie planujemy na razie żadnych inwestycji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobne doświadczenia mają inne samorządy, rzadko które korzystają z tej formy prowadzenia inwestycji.

14. Jakie będzie przeznaczenie synagogi przy ul. Słowackiego dawnej siedziby biblioteki miejskiej. Czy miasto zamierza przejąć budynek czy i kiedy możliwa jest jego rewitalizacja ?

Przypominam, że budynek dawnej synagogi jeszcze w 2006 roku został zwrócony społeczności żydowskiej, reprezentowanej przez Fundację Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego. Nie mamy planów zagospodarowania go na własne potrzeby, tym bardziej jego rewitalizacji. Umowę dzierżawy zawartą do 2026 roku skutecznie możemy wypowiedzieć za rok, w 2016 roku. Do tego czasu jesteśmy zobowiązani utrzymać budynek w stanie niezmienionym, czyli nie pogarszającym jego stanu technicznego.

15. Jakie projekty miasto zamierza zgłaszać, które mają szanse uzyskać dofinansowanie w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Podkarpackiego poza remontem wiaduktu przy ul. Zana oraz "Błękitnym Sanem" w związku z nową perspektywą UE na lata 2014-2020 ?

W odpowiedzi na ogłoszony nabór w sierpniu 2013 r. zgłosiliśmy wspomniane w pytaniu oraz inne propozycje przedsięwzięć priorytetowych na lata 2014-2020 do Marszałka Województwa Podkarpackiego, które po weryfikacji były uwzględnione w stanowisku negocjacyjnym do Kontraktu Terytorialnego:

1. Przebudowa odcinka drogi krajowej nr 28 wraz z remontem kapitalnym wiaduktu drogowego w ciągu ulicy Zana w Przemyślu
Projekt ujęty na wstępnej liście przedsięwzięć priorytetowych i połączony z innym zadaniem: Rozbudowa drogi krajowej nr 28 w tym budowa obwodnicy miasta Sanoka oraz przebudowa odcinka tej drogi w Przemyślu
Projekt ujęty w Kontrakcie Terytorialnym – dokument z 12 grudnia 2014 r.

2. Gospodarka wodno - ściekowa gmin w dolinie Błękitnego Sanu
BŁĘKITNY SAN – kompleksowa regulacja gospodarki wodno – ściekowej miast i gmin położonych wzdłuż rzeki San Projekt ujęty w Kontrakcie Terytorialnym – dokument z 12 grudnia 2014 r.

3.    Budowa elektrociepłowni na biomasę
Projekt ujęty na wstępnej liście przedsięwzięć priorytetowych
Projekt ujęty w stanowisku negocjacyjnym do Kontraktu Terytorialnego
Projekt nie był jeszcze negocjowany

4.    Rozbudowa systemu komunikacji publicznej w Przemyślu
Projekt ujęty na wstępnej liście przedsięwzięć priorytetowych
Projekt ujęty w stanowisku negocjacyjnym do Kontraktu Terytorialnego
Projekt nie był jeszcze negocjowany

W stanowisku negocjacyjnym do Kontraktu Terytorialnego nie uwzględniono natomiast trzech innych naszych:
1. Budowa drogi obwodowej miasta Przemyśla łączącej drogę krajową nr 77 z drogą wojewódzką nr 885

2. Poprawa dostępności komunikacyjnej miasta Przemyśla i gmin ościennych do międzynarodowego przejścia granicznego w Medyce oraz do planowanego przejścia granicznego w Malhowicach, poprzez uruchomienie kolejowego publicznego transportu zbiorowego szynobusem.

3. Rozwój produktów turystycznych w dolinie Błękitnego Sanu

16. Kiedy możemy spodziewać się zakończenia remontu zielonego rynku i czy w ślad za nim miasto ma zamiar coś zrobić ze szpetnym bazarem ?

Remont części Zielonego Rynku, który zakończył się w grudniu ubiegłego roku napotkał jak wiadomo na różne przeszkody. Niemniej mam nadzieję, że zarówno handlujący, jak kupujący korzystając z lepszych warunków na wyremontowanej części sami przekonają się, że warto przeczekać chwilowe trudności i niedogodności, które na pewno będą towarzyszyć remontowi pozostałej części. Zgadam się, że dla poprawy estetyki i komfortu odwiedzających Zielony Rynek trzeba to zrobić jak najszybciej. Projekt modernizacji jest gotowy dla całego terenu, niestety w tym roku nie byliśmy w stanie wygospodarować w budżecie pieniędzy na jej kontynuację i nie chciałbym deklarować konkretnego terminu – musimy na ten cel przeznaczyć poważną kwotę, której najzwyczajniej na razie nie mamy. Kosztorys z 2011 roku zakładał, że całe to zadanie zamknie się w kwocie 3 124 925 zł, po wykonaniu zakończonych już prac na 1/3 targowiska należałoby więc zainwestować jeszcze około 2, 5 mln zł.

17. Co się dzieje z budową ośrodka radioterapii? Pierwsi pacjenci mieli być przyjmowani w 2014 roku, tymczasem mamy rok 2015, a nie wbito nawet łopaty pod budowę ? Firma całkowicie zrezygnowała czy nadal jest zainteresowana Przemyślem ?

Adresatem Państwa pytania powinny być władze Szpitala Wojewódzkiego w Przemyślu. Z informacji uzyskanych w Wydziale Budownictwa, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony  Zabytków wynika, iż do tej pory nie został złożony wniosek o wydanie pozwolenia na budowę. Osobiście uważam, że budowa takiego ośrodka w Przemyślu jest jak najbardziej uzasadniona.

18. Na jakim etapie obecnie znajdują się prace mające na celu przekształcenie PWSW w Akademie Wschodnioeuropejską i w jaki sposób miasto wspiera rozwój innych uczelni wyższych działających w Przemyślu ?

To pytanie powinno być raczej skierowane do władz uczelni, samorząd może jedynie te starania wspierać. Warto przypomnieć, że uczelnia prowadzi swoją działalność na gruntach i w budynkach podarowanych jej przez Miasto. Z pewnością PWSW musi spełnić wymogi, które określają kiedy uczelnia może się ubiegać o miano „Akademii” i jest to decyzja Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Rzeczywiście samorząd miasta konsekwentnie wspiera właśnie tę uczelnię, mając na uwadze stworzenie silnej szkoły wyższej, która będzie miała ciekawą ofertę i nowoczesną bazę dla tych młodych ludzi, których nie stać na podjęcie nauki w dużych ośrodkach miejskich. Ale celem jest także takie wzmocnienie uczelni, aby stała się ona motorem rozwoju samego miasta, ośrodkiem który będzie dostosowywał się do potrzeb rynku pracy i zapewniał wykształconą kadrę pracowników dla przyszłościowych zawodów.

19. Kiedy wreszcie ruszy budowa centrum komunikacyjno-przesiadkowego z prawdziwego zdarzenia, z którego korzystaliby wszyscy przewoźnicy działający w mieście ?

Miasto planuje budowę dworca autobusowego w ramach wspomnianego wcześniej projektu pn. „Rozbudowa systemu komunikacji publicznej”. Chcemy go realizować w ramach Kontraktu Terytorialnego lub Regionalnych Inwestycji Terytorialnych. Dworzec zlokalizowany przy ulicy Czarnieckiego będzie pełnił rolę głównego punktu systemu komunikacji Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Przemyśl o charakterze multimodalnym (łączącym system komunikacji miejskiej z komunikacją PKS i PKP). Dworzec będzie dostępny dla komunikacji miejskiej oraz prywatnych przewoźników. Ponadto w ramach projektu planuje się zakup 25 szt. autobusów wraz z wyposażeniem (dynamiczny system zarzadzania transportem), modernizację (3 szt.) i budowę (4 szt.) pętli autobusowych na terenie miasta, budowę pętli (7 szt.) i zatok autobusowych (37 szt.) na terenie Gminy Przemyśl oraz rozbudowę ulicy Wysockiego i modernizację odcinka drogi powiatowej nr 2102R w miejscowości Ujkowice. Zakładamy, że realizacja projektu nastąpi w latach 2016-2018.

20. Dlaczego lampy uliczne zapalają się grubo po zapadnięciu zmroku, a gasną przed świtem, skoro we wszystkich miejscach na świecie, w zgodzie ze zdrowym rozsądkiem, jest dokładnie na odwrót ?!

Oświetlenie uliczne, jego włączanie i wyłączanie jest sterowane automatycznie, ale nie znaczy to, że nie można w tym procesie dokonywać zmian. Sygnały, które do nas docierają, są bardzo niepokojące, szczególnie jeżeli chodzi o oświetlenie przejść dla pieszych. Dokonujemy na bieżąco przeglądu oświetlenia i w porozumieniu z zakładem energetyczny dokonamy niedługo korekt.

21. Czy są szanse na powstanie w naszym mieście "e-urzędu miasta" pozwalającego na składanie wniosków, oświadczeń i innych dokumentów oraz pozwalającego sprawdzić zaksięgowanie wniesionych opłat podatków lub zaległości ? Znacznie zmniejszyło by to kolejki w urzędach.

Jesteśmy w trakcie realizacji projektu partnerskiego „E-Usługi Miast i Gmin Podkarpackich”, który jest  dofinasowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Oś Priorytetowa 5 Dobre Rządzenie, Działanie 5.2. Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej, Poddziałanie 5.2.1 Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej. Zakłada on wdrożenia nowych e-usług, e-formularzami zintegrowanymi z systemami dziedzinowymi Urzędu oraz powstanie elektronicznej platformy informacyjno-płatniczej, która powinna być dostępna dla mieszkańców w II półroczu 2015 r.

22. Wg pisma samorządowego „Wspólnota” koszty funkcjonowania przemyskiego magistratu należą do jednych z najwyższych w Polsce. Jakie systemowe działania zamierza Pan przeprowadzić, aby znacznie ograniczyć rozrost kierowanego przez siebie urzędu i podległych spółek ?

Zdaję sobie sprawę, że hasło „rozrost urzędu” niejako utrwaliło się w pamięci wszystkich, którzy obserwują pracę urzędników, ale zapewniam, że nie ma ono wiele wspólnego z rzeczywistością. W ostatnich latach nie było co prawda w liczbie osób zatrudnionych w Urzędzie rewolucyjnej zmiany, była jednak stopniowa redukcja etatów i taką tendencję zamierzam utrzymać. Dla potwierdzenia tego pozwalam sobie pokazać te dane w liczbach: na koniec grudnia 2010 roku stan zatrudnienia w Urzędzie wynosił 379 osób (nieco ponad 373 etaty), z tego 13 osób zostało zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych i robót publicznych. Z każdym rokiem liczba ta stopniowo malała dochodząc na koniec 2014 roku do 344 (w etatach 337, 23) – w tym 25 osób w ramach prac interwencyjnych i robót publicznych (5 finansowanych całkowicie z EFS), a więc częściowo utrzymywanych spoza budżetu Miasta. Warto dodać, że w tej ogólnej liczbie jest też grupa 28 pracowników, którzy mają umowy na czas określony lub podpisane porozumienia z Prezydentem Miasta w związku z planowanym przejściem na emeryturę – np. 31 grudnia 2014 roku był ostatnim dniem pracy dla 3 pracowników odchodzących na emeryturę. Podobna polityka wprowadzana jest również w jednostkach i spółkach miejskich. Jako przykład podam MZK sp. z o.o. gdzie w roku 2010 zatrudnionych było 185 osób, a na koniec ub. roku liczba ta zmalała do 154 osób. W PGM Sp. z o.o. na koniec 2010 roku liczba zatrudnionych to 159 osób, do końca ub. roku liczba ta zmniejszyła się do 144. W PARR S.A. liczba ta zmniejszyła się z 23 osób (stan na koniec 2010 r.) do 13 osób (stan na 31.12.2014 r.). To tylko wybrane przykłady, a zapewniam że jest ich o wiele więcej. Stale analizujemy sytuację związaną z zatrudnieniem zarówno w tut. Urzędzie, jak i podmiotach miejskich dostosowując stan zatrudnienia adekwatnie do realizowanych zadań.

23. Dlaczego zamiast obniżać ceny biletów autobusowych - zachęcając tym samym ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej - robi się na odwrót, podwyższa się je ?

To kolejne pytanie, które sugeruje coś zupełnie przeciwnego niż ma to miejsce w rzeczywistości – ostatnia podwyżka cen biletów MZK miała miejsce w uchwale 4/2013 z 10 stycznia 2013 roku czyli 2 lata temu. Od tego czasu samorząd podejmował w tej dziedzinie raczej decyzje, które mają ulżyć najbardziej potrzebującym grupom  mieszkańców. Przypomnę, że rodziny wielodzietne i zastępcze mogą korzystać ze zniżek przewidzianych przez Program "Przemyska Karta Rodziny Wielodzietnej 3+ i rodziny zastępczej", ostatnio radni zdecydowali o obniżeniu wieku do 70 lat, dla tych osób, które w autobusach mogą korzystać z bezpłatnych przejazdów.

24. Dlaczego Straż Miejska jest "mało" widoczna na mieście? Dlaczego pozwala się kierowcom na parkowanie samochodów w miejscach nie dozwolonych (Rynek, albo m.in trawnikach? Przecież Straż Miejska jest do Pana dyspozycji. Jej zadaniem jest chronić miasto i utrzymywać w nim porządek.

Nie twierdzę, że Straż Miejska w 100 % wykorzystuje swoje możliwości, jednak przy tym stanie osobowym i zakresie zadań nie zawsze może ona spełniać wszystkie oczekiwania mieszkańców. Jednak uważam, że dobrze wywiązuje się ze swoich obowiązków i wykonuje pracę, w której trudno byłoby ją w jakikolwiek sposób zastąpić. Zajmuje się oprócz tak krytykowanych przez np. inicjatorów referendum w sprawie rozwiązania Straży  wykroczeń drogowych, wieloma drobnymi sprawami, jak choćby utrzymanie czystości na posesjach.
Wszystkie uwagi na temat działalności Strażników biorę sobie do serca i bardzo uważnie oraz skrupulatnie rozliczam ich z wypełniania obowiązków.

25. Ten rok jest ostatnim, w którym obowiązuje „Strategia Rozwoju Turystyki dla Miasta Przemyśla”. Jak Pan oceni realizację zawartych w tym dokumencie wytycznych? Czy w najbliższym czasie zostanie opracowana nowa strategia i kiedy ewentualnie można się spodziewać  konkretnych działań w tym zakresie ?

Zdecydowanie i z całym przekonaniem mogę powiedzieć, że nie był to martwy dokument. Wystarczy sobie przypomnieć z czym startowaliśmy w 2008 roku, jaka była świadomość branży turystycznej w Przemyślu i samych mieszkańców, a pewnie i samych urzędników, którzy są przecież takimi samymi mieszkańcami jak inni. Strategia pozwoliła nam wyznaczyć najważniejsze kierunki w rozwoju turystyki dla naszego miasta, a realizacja  przemyślanego planu działań  tworzenie marki pod hasłem „Miasto turystyczne – Twierdza Przemyśl. Szczegóły realizacji Strategii zainteresowani znajdą w raporcie, który jest dostępny choćby na naszej stronie internetowej. Przypomnę jednak hasłowo np.: udaną kampanię promocyjną podczas Euro 2012, kampanię związaną ze 100-leciem walk o Twierdzę  Przemyśl, nagrodę dla Najlepszej Europejskiej Destynacji Turystycznej – EDEN 2013 dla Przemyśla, imprezy wizerunkowe (Bike Town 2014, cykliczny Jarmark Turystyczny, Święto Fajki, Europejskie Dni Dobrosąsiedztwa), czy w końcu inwestycje podnoszące atrakcyjność turystyczną Przemyśla, jak modernizacja Zamku Kazimierzowskiego, zagospodarowanie zespołu Twierdzy Przemyśl, powstanie i rozbudowa podziemnej trasy turystycznej, czy wreszcie przemyski odcinek Tras Rowerowych Twierdzy Przemyśl. To wszystko działania spójne ze Strategią i z niej wynikające, chociaż oczywiście to nie koniec drogi, a w zasadzie jej dobry początek. Działania w turystyce są elementem rozwoju Przemyśla, więc elementy Strategii Rozwoju Turystyki będą teraz raczej częścią innego ważnego dokumentu, czyli Strategii Sukcesu Miasta, na bieżąco aktualizowanej. Na tym etapie uważamy, że nie ma potrzeby tworzenia dwóch odrębnych dokumentów.